«Чекамов не просто грає він мислить на баяні»
Володимир Чекамов, талановитий музикант і великий життєлюб людина у Генiчеську, та генiчеському районі відома.
Він автор пісень, неабиякий майстер імпровізації: може заграти пісню у кількох варіантах.
Один із поціновувачів його таланту сказав якось: «Чекамов не просто грає він мислить на баяні!
З його допомогою витягують будь-які концерти». Хоча нещодавно Володимир Федорович відсвяткував своє 70-річчя, він повен творчих сил і завзяття. Про те, що довгі роки живить його, звідки витоки таланту ювіляра, він погодився розповісти нашому кореспондентові.
У Вас у роду були музиканти, Володимире Федоровичу?
Я із сім’ї інтелігентів батько, Федір Євгенович, і мати, Мотрона Олексіївна, були вчителями. Батько чудово грав на скрипці, я теж опанував цей інструмент і ми часто грали дуетом. Але моєю мрією була гармошка, дід по матері був гармоністом.
Пам’ятаю, у нас вдома був патефон. Мені було 4 роки, але я уже вмів накручувати пружину, ставити платівки і слухав. Найулюбленішою була із записом тріо баяністів, не міг і дня прожити без музики. У 1947 році батько зважив на мене, продав сіно, кілька вуликів і купив у Великій Олександрівці акордеон, як зараз бачу його: темно-зеленого кольору з жовтими ґудзиками. Вже за чотири години я ободвома руками грав «Думи мої, думи» підібрав на слух. Пізніше опанував баян.
Звідки Ви родом?
З села Новокубань Великоолександрівського району. Село невеличке, на три вулиці, стояло у низині, і кожної весни затоплювалося талими водами. Школи в селі не було, ходили в сусіднє, за п’ять кілометрів, і це не вважалося на той час чимось надзвичайним. Ми, 6-7-річні, не сиділи біля маминих спідниць, а вивчали навколишній світ. Неподалік Новокубані були два, зруйновані ще в колективізацію, села Кацапське та Медведівка. Ми, хлопці, навідувалися туди, гралися між зруйнованих часом і людьми хатин, бувало, потрапляли під дощі та грози, одного разу ледве втекли від зграї вовків. Я міг відстати від товаришів, годинами спостерігати, як миші носять зерно в нірку, стрибають молоді зайчата чи кубляться навесні гадюки. Намагався уявити собі жителів тих покинутих сіл, їх характери і заняття.
А який найяскравіший спогад дитинства?
1943 року, в окупацію, від виразки шлунку вмирав мій дід по батькові Євген (у селі його називали Євгеній), якого я дуже любив. Німець-лікар сказав нам, що дід безнадійний. Той і сам знав, що вже недовго залишилось, горлом майже безперервно йшла кров, але намагався заспокоїти близьких і помер у повній свідомості.
Ховали Євгентія сонячним вересневим днем з церковним хором, який майстерно співав псалми. Цвинтар знаходився на гірці за селом. Як несли діда, налетіли літаки і, побачивши скупчення людей, почали пікірувати на нас. Всі розбіглися, а я вчепився за труну і намагався прикрити, захистити мертвого. Мабуть, роздивившись, із ким мають справу, трійка винищувачів полетіла далі, а мене не без зусиль відірвали від діда.
Як далі склалося Ваше доросле життя, Володимире Федоровичу?
Взимку 1953 року наша сім’я переїхала в Качкарівку Бериславського району і, хочете вірте, хочете ні, перша дівчина, яку я там побачив, була моя майбутня дружина Світлана Климентенко. Були ми ровесниками і вчилися в одному класі. Обоє займалися в самодіяльності Світлана добре співала, а я їй компанував. У 1954 вступив до Херсонського музичного училища по класу баяна, яке з перервою у три роки (служба в лавах армії), закінчив. 1960 року одержав направлення в Генічеськ у музичну школу, де директором був мій однокурсник Володимир Кузнєцов. На той час ми зі Світланою, випускницею Херсонського педінституту, вже були одружені. З початку свого перебування в місті постійно брав участь у обласних та республіканських конкурсах, тоді з цим було легше, ніхто не вимагав фестивальних внесків. Це був період професійного росту. Заочно закінчив Одеську консерваторію. Увесь цей час викладав у музичній школі, разом із дружиною Світланою Іванівною, моєю музою, виховали двох синів Ігоря та Сергія.
Сини успадкували Вашу любов до музики?
Старший Ігор чудово грає на гітарі, пробує імпровізувати, якби не хвороба, він би досяг значних результатів. Молодший, Сергій, бард, пише філософську поезію, лауреат багатьох конкурсів авторської пісні. Є ще онука Інночка, закінчила музичну школу, чудово співає, хоча обрала фах економіста, любов до музики значно полегшить їй життя.
Чим займаєтеся сьогодні, Володимире Федоровичу?
З 2000 року працюю акомпаніатором в районному Палаці творчості в хореографічному гуртку «Пролісок». Хоча люди там працюють у більшості молоді, я прижився серед них. Сьогодні Палац моя друга домівка, особливо приємно відчувати повагу Зінаїди Василівни Ніколаєвої, директора цього закладу. Також з 1998 року я беззмінний акомпаніатор хору ветеранів війни та праці.
Крім творчості, що для Вас важливо в житті?
Добробут сім’ї. Відчуваю відповідальність за дружину, синів, найдорожчих для мене людей. Все, що від мене залежатиме, зроблю заради них.
Що допомагає в мистецтві?
Допомагають сильні емоції, як позитивні, так і негативні, навіть конфлікти, стреси взагалі.
А що заважає?
Коли почався творчий процес, не люблю, щоб мені заважали, свого кабінету не маю, тому усамітнююсь, де тільки можна: в Палаці творчості, Будинку культури чи й на городі.
Город то Ваше хобі?
З радістю віддаюсь роботі на ньому, але такою мірою, щоб не було каторгою. Дуже люблю дивитися футбол, грати в шахи, пишу дружні шаржі, пісні, деякі з них були надруковані в альманасі «Трамонтан».
Кого з учнів пам’ятаєте, чи хоч один перевершив Вас?
Пам’ятаю багатьох. І талановитих було немало: Гапшенко Федя, Шевченко Саша, Рита Прищепа, Шокарьов Вова, Чорний Валера, Соколенко Сашко. Кожен щось від мене успадкував, але не перевершив жоден.
Про що мрієте, Володимире Федоровичу?
Щоб людям в Україні добре жилося: у нас талановиті, працьовиті люди, а вдачі їм нема. Винна велика політика, яка дуже дорого обходиться простим людям. Переконаний, що людина найбільша цінність і ніякі найгуманніші закони, декларації, універсали не варті сльози дитини.
Такий він, Володимир Чекамов, музикант і особистість. З роси та води Вам, Володимире Федоровичу!